Asertywność w księgowości to temat kontrowersyjny. Niektórzy mówią, że asertywność zależy od podaży i popytu na rynku usług księgowych i w zasadzie nie ma się nad czym rozwodzić, bo to przecież nie zależy od nas.. Jednak asertywność to podstawa dojrzałych i udanych relacji biznesowych i zawodowych. To w zasadzie MUST HAVE w arsenale umiejętności każdej osoby, która wykonuje jakąkolwiek działalność usługową, ale w pracy etatowej – jeśli pracujesz w księgowości – jest równie ważna.

 

Od tego czy jest się asertywnym czy nie zależy:

  • poziom Twojego zadowolenia bądź frustracji z pracy
  • to czy potrafisz  zachować work-life balance,
  • to czy otrzymujesz wynagrodzenia adekwatne do Twoich kwalifikacji.

Od asertywności lub jej braku zależy też to, jacy ludzie są w Twoim otoczeniu i czy żyjesz dobrze, czy byle jak.

Asertywności można się nauczyć, a nawet trzeba się nauczyć. Biorąc pod uwagę, ile obowiązków księgowy ma na głowie; ile niepewności w codziennym stosowaniu ciągle zmieniających się przepisów prawa podatkowego – warto wprowadzić działania zaradcze tam, gdzie się da to zrobić. A jednym z takich obszarów są relacje, komunikacja i stawianie granic. Jeżeli umiesz się asertywnie komunikować, to jesteś w stanie zmniejszyć poziom przeciążenia pracą.

Asertywność w księgowości pozwala w kontaktach z klientami czy współpracownikami wyznaczać granice, czuć się komfortowo, nie udzielać bezpodstawnych rabatów, nie przyjmować zbyt pilnych zleceń, oraz tak zagospodarować swój czas, żeby pracować efektywnie, a jednocześnie czerpać zadowolenie z pracy. Asertywność prowadzi do tego, że jesteśmy postrzegani bardziej jako eksperci, bo dzięki asertywnej komunikacji pokazujemy, że szanujemy siebie, a dzięki temu wzrasta nasza postrzegana wartość.

Poniżej czeka na Ciebie test na szybkie sprawdzenie, na ile asertywność w księgowości dotyczy Ciebie, czyli na ile jesteś asertywna(y) w kontaktach zawodowych czy biznesowych.

Dla każdego pytania wybierz odpowiedź, która bardziej do Ciebie pasuje.

1. 
Jeśli koleżanka z pracy czy klient mocno na coś nalega, trudno mi odmówić.

2. 
Jeśli ktoś mi przerywa pracę, ciężko mi powiedzieć, żeby przestał przeszkadzać.

3. 
Zazwyczaj zaciskam zęby i dużo jestem w stanie znieść, aż w końcu wybucham złością albo płaczem.

4. 
Trudno mi przyjmować krytykę ze spokojem. Krytykę odbieram jako atak.

5. 
Nie potrafię za bardzo bronić przyjętego rozwiązania księgowego czy podatkowego przed biegłym rewidentem albo organem podatkowym.

6. 
Rozmowa z osobami na stanowisku wyższym niż moje (lub osobami o statusie społecznym wyższym niż mój) sprawia, że czuję niepewność albo skrępowanie czy zakłopotanie.

7. 
Unikam trudnych sytuacji wymagających ode mnie konfrontacji z drugą osobą.

8. 
Bardzo trudno mi się upomnieć o coś, co się mi osobiście należy.

9. 
Zazwyczaj, gdy jestem na urlopie i tak załatwiam jakieś rzeczy zawodowe.

10. 
Gdy klient/prezes ma do mnie pretensje o wysokość podatku do zapłacenia, nie protestuję, tylko za każdym razem słucham tego w milczeniu.

11. 
Gdy nie rozumiem jakiegoś przepisu, o który jestem pytana(y), staram się zachować pozory, że wszystko jest dla mnie jasne.

12. 
Gdy wiem, że inni nie zgodzą się ze mną, wolę nie wyrażać mojej opinii.

13. 
Czuję się niezręcznie, gdy mam znowu upomnieć się o dokumenty.

14. 
Większość ludzi wokół mnie wydaje się być bardziej asertywna.

15. 
Mimo, że mogłabym/mógłbym, a nawet powinnam/powinienem odmówić wykonywania za darmo dodatkowych obowiązków, to jednak tego nie robię.

16. 
Zamiast się wykłócać, zwykle biorę odpowiedzialność za błędy innych ludzi.

17. 
Uważam, że brak szacunku do zawodu księgowego jest wpisany w tę pracę.

18. 
Nie wyrażam swojej opinii, bo nie chcę urazić drugiej osoby.

19. 
Mam opory, gdy muszę upomnieć się o zaległą płatność.

20. 
Zawsze wyrażam swoją opinię. Nie za bardzo mnie obchodzi, jak ktoś to przyjmie.

21. 
Gdy mnie ktoś poprosi, to po pracy udzielam rodzinie/znajomym porad księgowo-podatkowych nawet gdy czuję się zmęczony(a) i nie mam na to ochoty.

22. 
Mam bardzo duże opory, żeby rozmawiać o podwyżce mojego wynagrodzenia czy ceny moich usług.

23. 
Gdy ktoś z pracy dzwoni do mnie po godzinach, staram się mu w sposób zawoalowany dać do zrozumienia, że jestem niezadowolony(a) - poprzez szorstki ton głosu, zdawkowe odpowiedzi itp. Ale nie odmawiam wprost rozmowy.

24. 
Gdy ktoś szydzi z księgowych, nie jestem w stanie zareagować na to w sposób stanowczy i uprzejmy, jasno dając do zrozumienia, że sobie tego nie życzę.

25. 
Wiem, że pracuję w toksycznych warunkach, ale nie umiem nic na to poradzić.

26. 
Nie za bardzo umiem wyjaśnić niejasności z osobami kpiącymi, plotkującymi na mój temat, nie stając się tak samo złośliwy/a.

27. 
Kiedy staram się wyjaśnić jakieś nieporozumienie, najczęściej kończy się to sprzeczką.

28. 
W sytuacji, gdy czuję się w jakiś sposób winna(y) mam tendencję do tłumaczenia się (wynajdywania powodów i uzasadnień) zamiast zwyczajnie przeprosić i zamknąć temat.

29. 
Zawsze osiągam to, czego chcę. To normalne, że inni muszą się do mnie dostosować. Inaczej być nie może.

30. 
Negocjowanie warunków umowy jest dla mnie trudne. Lepiej się czuję, jak po prostu podpiszę to, co ktoś zaproponował.

31. 
Gdy odmawiam, mam poczucie winy albo czuję się z tym niewygodnie

32. 
Często rezygnuję z czasu przeznaczonego na siebie albo na realizację moich zdań, które zaplanowała(e)m, by spełnić potrzeby lub prośby innych osób.

33. 
Zdarza mi się powtarzać moją prośbę, jakby klient nie słyszał jej za pierwszym razem. [albo] Zdarza mi się powtarzać polecenie pracownikowi, który mam wrażenie, ze ignoruje czego od niego chcę.

A teraz proszę Cię asertywnie o podanie swojego imienia i adresu email 🙂

Asertywność w księgowości – Jeśli masz problem z jasnym stawianiem granic, asertywną komunikacją i wykonujesz swoją pracę kosztem siebie i swojego prywatnego życia – zapraszam Cię na kurs!