Asertywność w księgowości to temat kontrowersyjny. Niektórzy mówią, że asertywność zależy od podaży i popytu na rynku usług księgowych i w zasadzie nie ma się nad czym rozwodzić, bo to przecież nie zależy od nas.. Jednak asertywność to podstawa dojrzałych i udanych relacji biznesowych i zawodowych. To w zasadzie MUST HAVE w arsenale umiejętności każdej osoby, która wykonuje jakąkolwiek działalność usługową, ale w pracy etatowej – jeśli pracujesz w księgowości – jest równie ważna.
Od tego czy jest się asertywnym czy nie zależy:
- poziom Twojego zadowolenia bądź frustracji z pracy
- to czy potrafisz zachować work-life balance,
- to czy otrzymujesz wynagrodzenia adekwatne do Twoich kwalifikacji.
Od asertywności lub jej braku zależy też to, jacy ludzie są w Twoim otoczeniu i czy żyjesz dobrze, czy byle jak.
Asertywności można się nauczyć, a nawet trzeba się nauczyć. Biorąc pod uwagę, ile obowiązków księgowy ma na głowie; ile niepewności w codziennym stosowaniu ciągle zmieniających się przepisów prawa podatkowego – warto wprowadzić działania zaradcze tam, gdzie się da to zrobić. A jednym z takich obszarów są relacje, komunikacja i stawianie granic. Jeżeli umiesz się asertywnie komunikować, to jesteś w stanie zmniejszyć poziom przeciążenia pracą.
Asertywność w księgowości pozwala w kontaktach z klientami czy współpracownikami wyznaczać granice, czuć się komfortowo, nie udzielać bezpodstawnych rabatów, nie przyjmować zbyt pilnych zleceń, oraz tak zagospodarować swój czas, żeby pracować efektywnie, a jednocześnie czerpać zadowolenie z pracy. Asertywność prowadzi do tego, że jesteśmy postrzegani bardziej jako eksperci, bo dzięki asertywnej komunikacji pokazujemy, że szanujemy siebie, a dzięki temu wzrasta nasza postrzegana wartość.
Poniżej czeka na Ciebie test na szybkie sprawdzenie, na ile asertywność w księgowości dotyczy Ciebie, czyli na ile jesteś asertywna(y) w kontaktach zawodowych czy biznesowych.